Lågpris flygbolaget Ryanair är möjligen inte första valet för den som är van med komfort och behöver försäkra sig om att hålla bestämd tidsplanering. Däremot är det många som ser bolagets låga priser som en stor anledning till att flyga med just dem. Ryanair redovisade en vinst för det brutna räkenskapsåret april-mars 2011 med 401 miljoner euro. Detta är en förbättring från året dessförinnan med 26 procent och betyder att passagerarantalet ökat med 8 procent. Men vad som håller ett flygbolag konkurrenskraftigt och kvar på marknaden handlar trots allt till stor del om dess säkerhet.

Säkerhet avgör

Förmodligen är det inte många som chansar på ett flygbolag som visat sig vara bristfälliga när det kommer till säkerheten om det handlar om några hundra-lappar. Strax innan Ryanairs flyg skulle lyfta från Londons flygplats Stansted på sin resa till Riga upptäckte passagerarna hur några mekaniker reparerade flygplanets skydd för vindtutan i cockpit, som lossnat, med silvertejp. Passageraren Anthony Neal berättar hur han och många passagerare med honom blev skärrade efter att bevittnat hur mekanikerna löst problemet och efter 20 minuter i luften lossnade silvertejpen och slog mot rutan. Skräckslagna passagerare och en trasig vindtuta fick piloterna att bestämma sig för att vända tillbaka till Stansteds flygplats. Ryanair försvarar sig i en kommentar att allt skötts enligt säkerhetspraxis och att varken besättning eller passagerare varit i fara. Även det irländska luftfartsverket IAA som undersökt ärendet med den trasiga vindtutan och lagningen av denna användandes silvertejp menar på att tejpen användes som extra säkerhet för att vindruteskyddet inte skulle lossna. Hur dessa kommentarer lyckats lugna passagerarna är dock osagt och vilken påverkan på val av resebolag i framtiden går heller inte annat än att spekulera i. Men visst borde man som passagerare slippa se hur planet man ska åka med lagas med silvertejp och tvingas vända om efter endast 20 minuters flygning på grund av att det inte höll. Detta kan visserligen komma att påverka lågpris flygbolagets passagerarsiffror. Ryanairs prognos för kommande halvår är att öka trafiken med 10 procent. Om så blir fallet får vi vänta och se.

Flygresor