5 augusti, 2023

Få besökare till din hemsida

Få besökare till din hemsida är avgörande för att minska avvisningsfrekvensen, omvandla trafik till kunder och få människor att stanna kvar längre. Några av de mer uppenbara sätten att göra detta inkluderar professionell design, ren navigering och övertygande innehåll – men det finns också några mindre uppenbara strategier. Gå till exempel med i offentliga Facebook-grupper och privata Slack-communities som passar ditt företag för att hitta nya målgrupper och dela ditt innehåll. Bygg upp en gemenskap genom att införa ett kommentarsystem.

Hur du får besökare till din hemsida och håller dem där

Att få besökare till din hemsida handlar om att hålla dem där. Människor besöker webbplatser för att leta efter information som svarar på frågor eller löser problem. De har kort uppmärksamhetstid och om de inte hittar vad de behöver snabbt, kommer de att gå vidare till en annan webbplats. Håll viktig information ovanför vecket (den del av sidan som de kan se utan att skrolla).

Lägg till sociala delningsknappar på innehållssidor. På så sätt kan besökarna direkt dela din värdefulla information med sina vänner. Skapa gemenskap på din webbplats genom att implementera ett kommentarsystem eller ett dedikerat forum. Använd chatbotdata på plats för att imponera på besökarna under övergången från bot till människa: referera till deras plats, deras tidigare frågor och svar.

Tips för att få trafik till webbplatsen

Om du vill öka trafiken till din webbplats bör du använda ett anpassat och strategiskt tillvägagångssätt. Det finns en mängd olika sätt att generera trafik, och du bör använda analysverktyg för att avgöra vad som fungerar (och vad som inte gör det).

  • E-post kan till exempel vara ett effektivt sätt att rikta in sig på din målgrupp. Om du skickar ett nyhetsbrev med information som din målgrupp är intresserad av, till exempel reor eller evenemang, kan du uppmuntra dem att besöka din webbplats och vidta åtgärder.
  • Ett annat bra sätt att driva trafik är via sociala medier. Genom att publicera innehåll om dina produkter och tjänster på Facebook, Instagram, Snapchat och andra plattformar kan du driva leads och trafik till din webbplats.
  • Dessutom kan du använda betalda annonser för att rikta in dig på din idealiska målgrupp på dessa plattformar. Dessa typer av annonser kan ge snabb, kvalificerad trafik till din webbplats och kan användas för att marknadsföra specifika sidor på din webbplats, som produktbeskrivningar eller målsidor för dina senaste marknadsföringskampanjer.
  • Slutligen kan sökmotoroptimering hjälpa ditt företags webbplats att synas i fler organiska sökresultat. Du kan rikta in dig på nyckelord som din målgrupp söker efter och skriva titeltaggar och beskrivningar för att se till att din sida rankas högt i sökresultaten.

Slutligen kan partnerskap med ett varumärke som har en stor publik vara ett bra sätt att få mer webbplatstrafik. Oavsett om det är ett blogginlägg eller en produktrecension kan ett samarbete med ett populärt varumärke hjälpa dig att generera fler leads och konverteringar.

Metoder för webbplatstrafik som fungerar

  • Ett fängslande domännamn och visuellt tilltalande innehåll är inte tillräckligt för att locka användare om ingen besöker din webbplats.
  • Troligt nog finns det flera metoder för att få webbplatstrafik som bevisligen fungerar.
  • Använd dessa tekniker för att öka räckvidden för dina artiklar utan att låta som en desperat säljare.
  • De hjälper också till att diversifiera dina marknadsföringsmetoder så att du fortfarande kan skapa webbplatstrafik om sökmotorernas algoritmer ändras.

5 tips för att attrahera besökare på webben

Oavsett om du har en webbutik eller bara vill nå ut med ditt budskap till fler människor, är att locka besökare på webben ett viktigt första steg mot att växa och blomstra som företag. Men det handlar inte bara om att få engångsbesökare, det handlar om att bygga en lojal följarskara och uppmuntra återkommande besök. Här är några sätt du kan locka fler människor till din webbplats och få dem att komma tillbaka för mer:

1. Skapa innehåll som återspeglar din målgrupps intressen.

Innehållet på din webbplats bör fokusera på din målgrupps intressen och de frågor som de ställer. Detta kan uppnås genom blogginlägg, videor och infografik, samt genom att skapa en resurssida på din webbplats där du kan dela nedladdningsbara guider, mallar och webbseminarier.

2. Använd betald annonsering för att driva trafik.

Betald sökannonsering är ett bra sätt att få omedelbara resultat och leda besökare direkt till din webbplats. Genom att rikta in dig på specifika sökordsfraser kan du se till att din annons bara visas för personer som söker efter det du har att erbjuda.

3. Använd A/B-testning för att avgöra vilken typ av innehåll som fungerar bäst för din målgrupp.

A/B-testning är ett kraftfullt verktyg för att förstå vilken typ av innehåll, erbjudanden och andra faktorer som driver trafiken till din webbplats. Genom att köra olika versioner av en kampanj och mäta resultatet av varje, kan du optimera och maximera dina marknadsföringsinsatser. Du kan till exempel experimentera med olika rubriker, call to actions och bilder för att se vilka som genererar mest webbplatstrafik.

Så här får du besökare till din hemsida

Gemenskap är en stark kraft, så att få människor att engagera sig på din webbplats är ett av de bästa sätten att driva trafik. Oavsett om du är värd för dina egna kommentarer, använder en kommentarlösning från tredje part som Facebook-kommentarer eller Disqus eller skapar ett dedikerat forum, kan du få in nya besökare genom att ge dem en röst. Att gå med i communities som Reddit, Quora och offentliga Slack-grupper är dessutom ett bra sätt att få kontakt med en annan publik av potentiella webbplatsbesökare. Utöver att göra innehållet delbart kan du också öka trafiken genom att använda delningstriggers som tävlingar eller emoji.